Krim

Aldri tilgi

Før den nye justisministeren skal gå på Stortingets talerstol for første gang, mottar han en tekstmelding fra en som kaller seg Hevneren. I Kanal 4 blir en profilert sjef beskyldt for seksuelle overgrep, like etter mottar også han en trusselmelding.

Samtidig blir det funnet en død mann på en forfallen gård i Asker. Under arbeidet med å identifisere mannen, oppdager politiet en torturinnretning som nylig har vært i bruk på låven. Hvem er den døde mannen? Og hvem stammer blodet på låven fra?

Journalisten Kajsa Coren arbeider med en TV-dokumentar om #Metoo i Norge. Alt tar en uventet vending da politiet får en forsvinningssak å oppklare, og Kajsa oppdager en sammenheng mellom den, justisministeren og den døde på gården.

Pasienten

En krimroman om de katastrofale følgene det kan få når mennesker ikke blir behandlet med respekt og verdighet.

Han kalte seg Krøsus, og kom til Dikemark som pasient en gang på 1930-tallet. Der ble han værende helt til han døde vel femti år senere. Jeg har møtt tidligere ansatte der, som
fremdeles husker ham. Men ingen vet hvorfor han kom dit. Hva feilte det ham? Hvor kom han fra? Hvorfor hadde han aldri besøk av familien – inntil en søster dukket opp like før han døde?
Det var nesten tre tusen mennesker på Dikemark da det psykiatriske sykehuset var i full drift. Rundt en tredel var pasienter. Blomsterbedene bugnet av farger, plenene var alltid nyklipte om sommeren. Veiene, som slynget seg mellom bygningene, var måket tidlig hver morgen om vinteren. Arbeidet ble utført av pasientene, og de var selvforsynte med absolutt
alt. Til og med egne dikemarkpenger hadde de. De var et eget samfunn i samfunnet. Et organisert og velpleid område, der hovedtanken var at arbeid og vakre omgivelser var viktig
for pasientenes psyke.

Kontrasten til hvordan det ser ut i dag, er stor. Nå har ugress tatt over mellom de vakre Jugendbygningene, vinduer er tettet med sponplater, mose vokser i vinduskarmene. Maling og murpuss forvitrer og faller av veggene, både innvendig og utvendig.
Men i tredje etasje i huset der Krøsus bodde de siste årene han levde, står alt som det var.
Der er det gamle laboratoriet bevart, med utstyr som stammer fra tjue- og trettitallet. På legens kontor, helt innerst, får man en følelse av at han bare har gått ut for å hente seg en
kopp kaffe. Han er straks tilbake. Nei, forresten, skjønner man, han er for lengst død. For dødsmasken hans henger som et bevis på veggen. På laboratoriet ble alt som gikk inn i og kom ut av en gruppe pasienter målt og analysert i flere år. Forskningen skulle løse gåten: Hvorfor blir mennesker psykisk syke? Fins det en
biologisk forklaring?

Når Kajsa Coren får en privat forespørsel om å undersøke hva som kan ha skjedd med Julia, bringer det henne rett inn i drapsetterforskningen. Et ukjent Munch-maleri og psykiatrisk forskning spiller uventet sentrale roller.

Sagt om Pasienten

Nok en bok fra Aschehoug med terningkast fem

«Spennande og velskriven» Bjarne Tveiten, Fædrelandsvennen

Nok en bok fra Aschehoug med terningkast fem

«Den tidligere profilerte TV2-journalisten, Trude Teige, skuffer ikke. Hun leverer en helstøpt og meget spennende roman der handlingen er hentet fra et mørkt kapittel innen norsk helsevesen – psykiatrien. … Teige får leseren til å tenke – og samtidig makter hun å holde spenningen oppe hos leseren. Pasienten er hennes femte kriminalroman med Kajsa Coren, og den er så langt den beste. … Det er bare å glede seg til neste kapittel i Kajsa Corens liv – måtte det ikke bli lenge til.» Sven Gjeruldsen, Tvedestrandsposten

«Psykiatri på ville veier i stilren og velturnert krim (…) tilfredsstillende krim og vel så det.» Pål Gerhard Olsen, Aftenposten

«Trude Teige skuffer ikke i sin nye krim med Kajsa Coren i hovedrollen. Hun har både beholdt evnen til å bygge opp et spennende plott, gi oss troverdige personer og greier også å flette inn en interessant historie om Kajsa selv i kriminalgåten.» Liv Lysaker, NJF-Magasinet

«Teige har gjort skikkelig research … Reisen inn i psykiatriens mørke kroker er besettende og skremmende. Og plottet som spilles ut, griper tak i deg. Med Kajsa Corens private sfære som forventet krydder.» Per-Magne Midjo, Trønder-avisa

 

Jenta som sluttet å snakke

I bok nummer 4 om Kajsa Coren tar Trude Teige et oppgjør med kristne ledere som har misbrukt unge jenter. Etter at boka kom ut har hun fått henvendelser fra kvinner som aldri har fortalt at de ble misbrukt – fordi de visste at de aldri ville bli trodd.

En kvinne blir funnet drept i sin egen stue i den idylliske kystbygda Losvika. Hun sitter i en stol ved vinduet med utsikt til alle som kommer og drar. Hun er sminket og kledd i en lang, sort silkekjole.

Kvinnen er datteren til en predikant som ble funnet drept i det samme huset ett år tidligere. Drapet er ikke blitt oppklart, og folk i bygda er redde for at det går en drapsmann løs.

Journalisten Kajsa Coren begynner å grave i drapsofferet fortid. Folk omtaler kvinnen som ensom og annerledes; hun hadde nesten ingen kontakt med andre mennesker, og hun snakket aldri. Kajsa skjønner at kvinnen tilbragte dagene i stolen ved vinduet, og at hun visste mye om mange. For mye?

Da en ung jente forsvinner, øker folks frykt i takt med stormen som er på vei inn fra havet.

»For meg er det mye lettere å skrive fra et lite bygdemiljø på Vestlandet enn fra en storby på Østlandet. Her kjenner jeg karakterene, og jeg kan i mye større grad bruke den dramatiske vestlandsnaturen. Det er så utrolig mye mer vær i Losvika enn i Asker. Jeg bruker også naturkreftene og geografien til å skape et lukket rom der både ofre og gjerningspersoner befinner seg. Det grusomme forsterkes av været, og når dramaet
tilspisser seg, er den første store vinterstormen på vei inn fra havet.» sier Teige. »Jeg tar opp temaer som jeg vet noe om eller som engasjerer meg veldig. Jeg ønsker å sette
i gang noe hos leseren. Jeg ønsker at temaene jeg skriver om, skal skape refleksjoner og gi større innsikt. Der egner krimsjangeren seg godt. Jeg kan sette ting på spissen. Det handler om liv og død. I forbindelse med en rekke foredrag jeg har holdt på Vestlandet, har flere
lesere brukt uttrykket «krim med mening» om bøkene mine. Helt uavhengig av hverandre. Og det gjør meg glad og ydmyk. Jeg opplever at temaene jeg skriver om, åpner opp og setter lesernes opplevelser inn i nye kontekster. Det sterkeste er når folk kommer til meg med sine egne historier – at det jeg skriver setter noe i gang i dem.»

«Jenta som sluttet å snakke» var nominert til Bokhandlerprisen.

Her kan du lese Bokklubben Nye Bøkers omtale og lesernes vurderinger – og kjøpe boka.

Her kan du lese omtalen til bokblogger Ritaleser.

Svik

Bok nummer 3 om journalisten Kajsa Coren er inspirert av to sanne historier fra krigen, to mysterier som aldri er blitt oppklart.

En idyllisk bygd på Sunnmøre blir åsted for drap. Liket av en eldre mann blir funnet i en båt som driver på fjorden. Mannen viser seg å være en tysk turist som har feriert i bygda i mange år.

Kajsa Coren er tilbake i Losvika på Sunnmørskysten, der hun bodde som barn. Hun arbeider med en bok om kvinnene under krigen, og hun kommer over en historie om en tyskerjente som forsvant sporløst fra bygda i 1942. Kajsa graver etter hvert fram flere ukjente krigshistorier og mørke hemmeligheter i bygdesamfunnet. Er det hennes undersøkelser av fortiden som fører til at det skjer det et nytt drap?

Det blir sagt at vi nordmenn aldri blir mette på bøker som har med krigen å gjøre. Sånn sett er det jo ikke dumt å la nettopp krigen være en viktig del av plottet i en krimbok. Men for meg er det ikke bare noe jeg leste om i historiebøkene på skolen. Det er dramatiske fortellinger om mennesker som stod meg nær, de som selv var der da det skjedde.
For noen år siden møtte jeg Ragnar Ulstein, forfatteren av blant annet Englandsfarten. Han kjente faren min godt og var selv med i Kompani Linge under krigen. Jeg hadde lest hans bok Småsamfunn i storkrig: Historia om Giske 1940–1945 og ble overrasket over hans beretninger om de såkalte tyskerjentene. Ikke bare de skandaliserte, skamklipte, fordømte og dømte, men de som – til min overraskelse – skyndet seg å gifte seg med tyskere da krigen
gikk mot slutten for å flytte med dem til Tyskland.
Det er sterke historier om kvinner som ofret mye for kjærligheten, men også om tyske menn som elsket kvinnene de møtte som fiender i et fremmed land.
Men hva med de som ikke fikk hverandre? Klarte de å glemme, eller fortsatte de å elske fienden resten av livet? Kan det tenkes at noen av dem til og med møttes i hemmelighet etter krigen?
Det var disse spørsmålene som ga meg ideen til handlingen i Svik. Men den kunne ikke blitt til uten erfaring med hvordan mennesker er i stand til å svike sine nærmeste dersom de har et sterkt nok egennyttig motiv.
Svik handler om hvordan hemmeligheter, løgner og fortielse kan få uhyggelige
konsekvenser. Og av og til er det slik at når man aner hva som er motivet, så viser det seg at det likevel ikke er helt slik som man tror.

«Svik» er en kriminalroman som handler om hvordan gamle løgner og fortielser hjemsøker nåtiden og får uhyggelige konsekvenser.

Boken var nominert til Bokhandlerprisen 2012.

Om «Svik»:

«Klokt krigsdrama. (…) Lavmælt og velgjort om mangefasettert fortid. (…) Et sympatisk, innsiktsfullt og berikende bekjentskap.»

Pål Gerhard Olsen, Aftenposten

» ‘Svik’ er en skikkelig pageturner av en krim, der fortid og nåtid veves sammen på en mesterlig måte, og forfatteren fører oss med sikker hånd gjennom historien fra krigens dager og fram til de fatale konsekvensene.»

Liv Lysaker, LO Aktuelt

«Bra vestlandskrim i skyggen av ulovlig romantikk under krigen. (…) Tredje krimbok fra TV2-reporter Trude Teige er definitivt hennes beste.»

Tarald Aano, Stavanger Aftenblad

«Forfatteren håndterer flere mysterier på en gang i denne boka, og vi følger opprullingen med spenning. (…) Trude Teige har skrevet en troverdig og spennende historie. Dette kunne ha skjedd.» Elise Weseth, Oppland Arbeiderblad

«En perle om et alvorlig tema (…) Selv om «Svik» er en kriminalroman, vil denne anmelder hevde at dette er en viktig roman som setter fingeren på svært ømme punkt i vårt samfunn – selv 70 år senere. Teige skriver godt og det gjør boken til en perle – det alvorlige temaet til tross. (…) hun overgår seg selv med «Svik». Så langt er dette hennes beste.»

Sven Gjeruldsen, Tvedestrandsposten

Noen vet

Dette er Trude Teige sin første krim i Kajsa Coren-serien.

Journalister som jakter på store overskrifter. Politikere som unndrar seg ansvar. Svik mot uskyldige barn. Dette er beretningen om et uønsket barns brutale hevn.

Et eldre ektepar blir funnet drept på en gård i Asker. Kajsa Coren, politisk journalist i Kanal 4, blir sendt til åstedet. Egentlig arbeider hun med å avdekke en av velferdsstatens største skandaler etter krigen: Omsorgssvikt og overgrep mot barn på barnehjem og spesialskoler. Hun sitter på informasjon som tyder på at sannheten om alle overgrepene langt fra er kommet frem. Litt etter litt begynner Kajsa å forstå at det er en sammenheng mellom drapet på ekteparet og barnehjemsskandalen, og hun føler at hun er på sporet av et skup. Samtidig befinner drapsmannen seg mye nærmere enn hun aner.

En hjelpende hånd

Dette er bok nummer to i Kajsa Coren-serien. Her er bakteppet norsk eldreomsorg.

TV-journalisten Kajsa Coren lager en dokumentarfilm om moren som bor på et sykehjem. Hun får høre rykter om feilmedisinering og mistenkelige dødsfall. Hva er det som foregår?

Hvorfor får ingen kontakt med den pliktoppfyllende sykepleieren Ingrid da hun uteblir fra jobb? Og hva har skjedd med tiåringen Erlend, som ble meldt savnet etter å ha trent på fotballbanen ved sykehjemmet?

Verken Kajsa eller politietterforsker Karsten Kjølås ser en åpenbar sammenheng mellom de ulike sakene. Når det viser seg at det er en forbindelse, står det om livet – ikke bare for Kajsa.

«Og la det straks være sagt at forfatteren ikke bare følger opp debuten på en fortrinnelig måte. Hun tar faktisk et drygt skritt videre med en bok som ikke bare orkestreres til en ulidelig spennende sluttsekvens, men hun overrasker leseren, og det er bare de beste krimsnekrerne forunt. Jo, det er helt OK å bli rundlurt på slikt elegant vis.»

Terje Stemland, Aftenposten